TEKNIK PENGGUNAAN OHP DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.
Pengenalan
Projektor OHP merupakan satu alat yang telah pun lama digunakan dalam pengajaran
dan pembelajaran. Walaupun projektor LCD telah digunakan secara meluas pada
zaman digital ini, namun peranan projektor tidak boleh diabaikan. Projektor OHP masih
merupakan alat bantu mengajar yang utama di banyak sekolah, terutamanya di
sekolah-sekolah luar bandar.
Projektor OHP dan transparensi semakin popular sebagai bahan bantu mengajar sejak awal 1980-an. OHP merupakan alat bantu mengajar yang paling berguna dan telah lama mengambil alih tempat papan kapur sebagai alat tradisional utama.
Walaupun projektor data berkomputer digunakan secara berleluasa, namun kos yang tinggi tidak dapat mengambil alih sepenuhnya tugas OHP.• Harga projektor overhead semakin menurun dan potensi untuk memancarkan imej dari transparensi untuk penggunaan tempatan semakin meningkat.
Projektor Overhead (Overhead Projector) (OHP) OHP adalah alat pandang dengar OHP menggunakan sistem yang boleh digunakan dalam pembalikan cahaya daripada satu pengajaran dan pembelajaran. OHP sumber cahaya (halogen) digunakan untuk menayangkan permukaan cermin dan seterusnya bahan transparensi yang dapat membalikkan cahaya tersebut ke membantu para guru dalam skrin. Cahaya yang terlindung akan menyampaikan bahan pelajaran membentuk imej di atas skrin. secara berkesan. OHP adalah projektor lutsinar yang mempunyai pentas permukaan kaca yang mudah digunakan. Keadaan ini membolehkan anda melukis, menulis keterangan tambahan atau pun mengubahsuaikan transparensi yang sedang ditayangkan.
Kesimpulannya, OHP dan Transparensi memainkan peranan yang sangat penting dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Guru dapat mengajar dengan efektif dan berkesan dengan bantuan OHP dan transparensi yang amat menarik. Murid-murid dapat memperoleh ilmu pengetahuan dengan lebih luas.
Untuk dapat menyajikan media transparansi dengan baik, perlu diperhatikan perhatikan saranan- saranan berikut:
a. Susunlah semua transparan yang akan disajikan dengan rapi. Untuk memudahkan urutan sajian, sebaiknya setiap lembar transparan diberi nomor urut, mulai transparan pertama sampai terakhir berdasarkan urutan sajian
b. Letakkan transparan terlebih dahulu di atas OHP dengan baik, kemudianbaru nyalakan lampunya
c. Periksa arah cahaya, apakah posisi tayangan sudah tepat pada layar. Arah tayang yang tidak tepat akan membentuk efek keystone (menyempit pada salah satu sisinya). Jika mungkin, posisi layar bagian atas dibuat agak ke depan
d. Aturlah letak posisi transparansi dan ketepatan fokusnya sehingga memperoleh hasil visual yang baik
e. Penerangan dalam ruangan tetap seperti biasa (kecuali jika ada cahaya kuat yang masuk ke ruang, maka lampu di dekat layar bisa dimatikan)
f. Gambar/tulisan yang tertayang pada layar harus dapat terlihat denganmudah oleh seluruh siswa. Siswa harus dapat melihat dengan bebas tanpa terhalang oleh guru atau siswa lain
g. Selama penyajian, tetaplah menghadap ke arah siswa. Hindari membaca tulisan pada layar (kecuali ketika mengontrol ketepatan fokus dan posisi tayangan)
h. Jangan menunjuk nunjuk tulisan/gambar yang ada di layar, tetapi tunjuklah tulisan/gambar pada transparan di OHP
i. Tunjukkan bagian materi yang sedang Anda bicarakan. Sebaiknya tidak menunjuk tulisan dengan menggunakan jari tetapi gunakan alat tunjuk, misalnya pensil yang runcing
j. Jika dianggap perlu, tutuplah sebagian permukaan transparan menggunakan kertas, kemudian dibuka berangsur angsur sesuai materi yang dijelaskan. Hal ini dimaksudkan untuk membantu mengarahkan perhatian siswa pada pokok pembicaraan atau untuk memancing rasa keingintahuan (penasaran) siswa terhadap bagian tulisan yang masih tertutup. Sebagai variasi, Anda juga bisa menggunakan trasparansi bentuk overlay, masking atau billboarding
k. Bila diperlukan, Anda bisa menulis pada transparans untuk memperjelas sajian, atau menambahkan penjelasan yang baru saja Anda ingat. Sebaiknya tambahan penjelasan tersebut ditulis pada lembar plastik kosong yang ditumpangkan di atas tranparans yang sedang disajikan. Dengan demikian transparan aslinya tidak tercoret coret sehingga masih dapat digunakan lagi pada kesempatan lain
l. Segera matikan OHP jika tayangan tidak diperlukan lagi. Hal ini untuk menghindari OHP yang terIalu panas yang dapat merusak lampu. Harap diperhatikan bahwa kerusakan OHP yang paling sering terjadi adalah putus lampunya. Lebih lebih untuk tipe OHP yang tidak menggunakan kipas pendingin.
m. Simpanlah lembar lembar transparans ke dalam map. Setiap lembar sebaiknya dilapisi selembar kertas untuk memisahkan dengan lembar lainnya agar tulisan tidak cepat rusak dan tidak lengket ketika diambil. Pemberian kertas pemisah, juga dimaksudkan agar transparan mudah terbaca pada saat dipilih pilih sebelum penayangan.
CARA MENGGUNAKAN OHP
Penggunaan OHP dengan berkesan dalam pengajaran dan pembelajaranTransparensi boleh dihasilkan dengan menggunakan pelbagai cara . Antara teknik atau kaedah yang utama ialah:
1) Cara lukisan dan tulisan tangan.
Proses ini memerlukan beberapa keeping transparensi jenis write-on sepertiasetat atau PVC yang murah dan senang didapati. Segala maklumat dituliskandi permukaan plastic transparensi tersebut sama ada menggunakan pena felt, pena penanda, atau pena overhead sama ada kekal atau tidak kekal.
Penghasilan transparensi ini lebih menarik sekiranya diwarnakan bahagian- bahagian tertentu dengan pena felt bermata tebal. Bagi penjagaan permukaantransparensi tersebut, biasanya helaian kertas kosong yang bersih diletakkan diatasnya semasa ianya disimpan.
2) Penulisan kaedah kedua ialah dengan menggunakan penulisan “pindah kering”yang diwarnakan dengan pita berwarna. Dengan menggunakan pita berwarnaini, bukan sahaja dapat mewarnakan penghurufan tetapi juga dapat mewarnakan ilustrasi-ilustrasi yang terkandung di dalamnya. Penggunaan pita berwarna ini adalah sangat bersesuaian bagi memfokuskan pandangan kepada objek utama yang hendak ditekankan.
3) Transparensi jenis thermal,a
Terdapat banyak jenis mesin thermal yang boleh digunakan untuk menyediakan transparensi. Antara jenama yang utama adalah seperti FordifaxTransparency Maker, 3M, Riso, Zufra-Asthrotherm dan sebagainya. Walaupunapa juga jenama mesin thermal tersebut, kaedah menggunakannya hamper
Prepared by Lu Cheng Soon Modul 4
Pengenalan
Projektor OHP merupakan satu alat yang telah pun lama digunakan dalam pengajaran
dan pembelajaran. Walaupun projektor LCD telah digunakan secara meluas pada
zaman digital ini, namun peranan projektor tidak boleh diabaikan. Projektor OHP masih
merupakan alat bantu mengajar yang utama di banyak sekolah, terutamanya di
sekolah-sekolah luar bandar.
Projektor OHP dan transparensi semakin popular sebagai bahan bantu mengajar sejak awal 1980-an. OHP merupakan alat bantu mengajar yang paling berguna dan telah lama mengambil alih tempat papan kapur sebagai alat tradisional utama.
Walaupun projektor data berkomputer digunakan secara berleluasa, namun kos yang tinggi tidak dapat mengambil alih sepenuhnya tugas OHP.• Harga projektor overhead semakin menurun dan potensi untuk memancarkan imej dari transparensi untuk penggunaan tempatan semakin meningkat.
Projektor Overhead (Overhead Projector) (OHP) OHP adalah alat pandang dengar OHP menggunakan sistem yang boleh digunakan dalam pembalikan cahaya daripada satu pengajaran dan pembelajaran. OHP sumber cahaya (halogen) digunakan untuk menayangkan permukaan cermin dan seterusnya bahan transparensi yang dapat membalikkan cahaya tersebut ke membantu para guru dalam skrin. Cahaya yang terlindung akan menyampaikan bahan pelajaran membentuk imej di atas skrin. secara berkesan. OHP adalah projektor lutsinar yang mempunyai pentas permukaan kaca yang mudah digunakan. Keadaan ini membolehkan anda melukis, menulis keterangan tambahan atau pun mengubahsuaikan transparensi yang sedang ditayangkan.
Kesimpulannya, OHP dan Transparensi memainkan peranan yang sangat penting dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Guru dapat mengajar dengan efektif dan berkesan dengan bantuan OHP dan transparensi yang amat menarik. Murid-murid dapat memperoleh ilmu pengetahuan dengan lebih luas.
Untuk dapat menyajikan media transparansi dengan baik, perlu diperhatikan perhatikan saranan- saranan berikut:
a. Susunlah semua transparan yang akan disajikan dengan rapi. Untuk memudahkan urutan sajian, sebaiknya setiap lembar transparan diberi nomor urut, mulai transparan pertama sampai terakhir berdasarkan urutan sajian
b. Letakkan transparan terlebih dahulu di atas OHP dengan baik, kemudianbaru nyalakan lampunya
c. Periksa arah cahaya, apakah posisi tayangan sudah tepat pada layar. Arah tayang yang tidak tepat akan membentuk efek keystone (menyempit pada salah satu sisinya). Jika mungkin, posisi layar bagian atas dibuat agak ke depan
d. Aturlah letak posisi transparansi dan ketepatan fokusnya sehingga memperoleh hasil visual yang baik
e. Penerangan dalam ruangan tetap seperti biasa (kecuali jika ada cahaya kuat yang masuk ke ruang, maka lampu di dekat layar bisa dimatikan)
f. Gambar/tulisan yang tertayang pada layar harus dapat terlihat denganmudah oleh seluruh siswa. Siswa harus dapat melihat dengan bebas tanpa terhalang oleh guru atau siswa lain
g. Selama penyajian, tetaplah menghadap ke arah siswa. Hindari membaca tulisan pada layar (kecuali ketika mengontrol ketepatan fokus dan posisi tayangan)
h. Jangan menunjuk nunjuk tulisan/gambar yang ada di layar, tetapi tunjuklah tulisan/gambar pada transparan di OHP
i. Tunjukkan bagian materi yang sedang Anda bicarakan. Sebaiknya tidak menunjuk tulisan dengan menggunakan jari tetapi gunakan alat tunjuk, misalnya pensil yang runcing
j. Jika dianggap perlu, tutuplah sebagian permukaan transparan menggunakan kertas, kemudian dibuka berangsur angsur sesuai materi yang dijelaskan. Hal ini dimaksudkan untuk membantu mengarahkan perhatian siswa pada pokok pembicaraan atau untuk memancing rasa keingintahuan (penasaran) siswa terhadap bagian tulisan yang masih tertutup. Sebagai variasi, Anda juga bisa menggunakan trasparansi bentuk overlay, masking atau billboarding
k. Bila diperlukan, Anda bisa menulis pada transparans untuk memperjelas sajian, atau menambahkan penjelasan yang baru saja Anda ingat. Sebaiknya tambahan penjelasan tersebut ditulis pada lembar plastik kosong yang ditumpangkan di atas tranparans yang sedang disajikan. Dengan demikian transparan aslinya tidak tercoret coret sehingga masih dapat digunakan lagi pada kesempatan lain
l. Segera matikan OHP jika tayangan tidak diperlukan lagi. Hal ini untuk menghindari OHP yang terIalu panas yang dapat merusak lampu. Harap diperhatikan bahwa kerusakan OHP yang paling sering terjadi adalah putus lampunya. Lebih lebih untuk tipe OHP yang tidak menggunakan kipas pendingin.
m. Simpanlah lembar lembar transparans ke dalam map. Setiap lembar sebaiknya dilapisi selembar kertas untuk memisahkan dengan lembar lainnya agar tulisan tidak cepat rusak dan tidak lengket ketika diambil. Pemberian kertas pemisah, juga dimaksudkan agar transparan mudah terbaca pada saat dipilih pilih sebelum penayangan.
CARA MENGGUNAKAN OHP
Penggunaan OHP dengan berkesan dalam pengajaran dan pembelajaranTransparensi boleh dihasilkan dengan menggunakan pelbagai cara . Antara teknik atau kaedah yang utama ialah:
1) Cara lukisan dan tulisan tangan.
Proses ini memerlukan beberapa keeping transparensi jenis write-on sepertiasetat atau PVC yang murah dan senang didapati. Segala maklumat dituliskandi permukaan plastic transparensi tersebut sama ada menggunakan pena felt, pena penanda, atau pena overhead sama ada kekal atau tidak kekal.
Penghasilan transparensi ini lebih menarik sekiranya diwarnakan bahagian- bahagian tertentu dengan pena felt bermata tebal. Bagi penjagaan permukaantransparensi tersebut, biasanya helaian kertas kosong yang bersih diletakkan diatasnya semasa ianya disimpan.
2) Penulisan kaedah kedua ialah dengan menggunakan penulisan “pindah kering”yang diwarnakan dengan pita berwarna. Dengan menggunakan pita berwarnaini, bukan sahaja dapat mewarnakan penghurufan tetapi juga dapat mewarnakan ilustrasi-ilustrasi yang terkandung di dalamnya. Penggunaan pita berwarna ini adalah sangat bersesuaian bagi memfokuskan pandangan kepada objek utama yang hendak ditekankan.
3) Transparensi jenis thermal,a
Terdapat banyak jenis mesin thermal yang boleh digunakan untuk menyediakan transparensi. Antara jenama yang utama adalah seperti FordifaxTransparency Maker, 3M, Riso, Zufra-Asthrotherm dan sebagainya. Walaupunapa juga jenama mesin thermal tersebut, kaedah menggunakannya hamper
Prepared by Lu Cheng Soon Modul 4
No comments:
Post a Comment